• » RiderBlog
  • » boczo
  • » Cyber-sex, czyli elektroniczne pomys造 na zrobienie kierowcy motocykla dobrze
Najnowsze komentarze
@Zyg, rozumiem, 瞠 wolisz ch這pc闚?
Panowie,rzuciliscie sie na posta s...
Songoses do: Po co komu autostrady?
Cz窷 druga: W pe軟i zgadzam si ...
Songoses do: Po co komu autostrady?
Og鏊nie si zgadzam, mam tylko jed...
Wi璚ej komentarzy
Ulubieni blogerzy
<brak ulubionych bloger闚>
Moje miejsca
<brak wpis闚>
Moje linki
<brak wpis闚>

21.11.2011 14:54

Cyber-sex, czyli elektroniczne pomys造 na zrobienie kierowcy motocykla dobrze

Elektronika w motocyklach osi庵n窸a ostatnio poziom, który dziesi耩 lat temu by豚y nie do pomy郵enia. To naprawd zaskakuj帷e, jak w ci庵u dekady zmieni這 si podej軼ie producentów i motocyklistów do elektronicznych wspomagaczy. Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 8-stopniowe kontrole trakcji s czym w rodzaju podwórkowych kótni kto ma lepszego tat. Jasne, kontrola trakcji generalnie jest czym bardzo fajnym, co pozwoli unikn望 wy這瞠nia si na mokrych li軼iach i sko鎍zenia w czyim p這cie. Jednak moim zdaniem w kwestii elektroniki mo積a pój嗆 o krok dalej.

Palenie gumy. Wiem, 瞠 lubicie przypali kapcia. Ka盥y lubi. Teoretycznie jest to dosy proste. Wystarczy zaprze si o kierownice, doci捫y przód, przytrzyma hamulec, odkr璚i gaz i strzeli klam. Tylna guma powinna spowi si k喚bami dymu. W praktyce sporo mo瞠 pój嗆 nie tak. Przód mo瞠 nie z豉pa przyczepno軼i, przy nieudolnych próbach mo積a spali, ale sprz璕這, a b璠帷 skrajnie nieinteligentnym mo積a pu軼i przedni hebel i katapultowa si prosto w czyj baga積ik. Proponuj proste rozwi您anie. Przy manetce gazu, w miejscu, gdzie zwykle znajduje si przycisk rozrusznika, nale篡 zamontowa wielki, czerwony guzior z odsuwan na bok plastikow pokryw, dok豉dnie jak w my郵iwcach. Po jego wci郾i璚iu elektronika automatycznie wy郵e impuls do przedniego hamulca, aby zablokowa ko這 oraz zajmie si przepustnic. Wystarczy, 瞠 pstrykniesz przycisk i b璠ziesz go trzyma tak d逝go jak d逝go b璠ziesz chcia pali gum. Czy nie by這by ultra-fajnie odpala tylnego kapcia jak rakiet my郵iwca?

Mój drugi pomys wi捫e si w pewien sposób z paleniem gumy. Rolling burnout to ju nieco trudniejsza sprawa i o ile nie masz na nazwisko Pasierbek, mo瞠 to sprawi sporo trudno軼i. Ja niestety nie mam. Rozwi您anie b璠zie podobne do powy窺zego, z tym, 瞠 gazem operowa b璠zie si klasycznie. Wystarczy, 瞠 uruchomisz system wci郾i璚iem przycisku. Teraz, stoj帷 w miejscu, wystarczy doda gazu (kwestia sprz璕豉 jest ogarniana cyfrowo) a motocykl powoli ruszy do przodu, ale, uwaga, z p這n帷ym kapciem. Wystarczy po prostu si utrzyma, co nie powinno by trudne skoro po prostu jedziesz motocyklem z niewielk pr璠ko軼i.

Jorian Ponomareff pokaza nam ostatnio, jak si driftuje motocyklem. Mimo, 瞠 jest on wysokiej klasy stunterem to wielokrotnie glebi przy próbach uzyskania p造nnego driftu. Tu sprawa jest ju bardzo trudna, i naukowcy w bia造ch kitlach b璠 musieli wypi o wiele wi璚ej Moutain Dew, cho wi瘯szo嗆 potrzebnych rozwi您a jest ju dost瘼na w innych pojazdach. Problem teoretycznie mo積a by rozwi您a systemem znanym chocia瘺y z Volvo XC90, które w danym momencie na dane ko這 wysy豉 odpowiedni ilo嗆 mocy. Rzecz w tym, 瞠 w motocyklu mamy tylko jedno ko這 odpowiadaj帷e za nap璠. I dlatego te zawsze b璠ziemy chcieli jecha na pe軟ej kicie. Proponuj kontrol trakcji, która sama w czasie jazdy zmienia intensywno嗆 swojej ingerencji. Dobrze, zatem mo瞠my odwija w opór, a elektronika ogarnie ile potrzeba nam momentu na kole w danej chwili. To dopiero po這wa sukcesu. W czasie powerslideowania wiele równie rzeczy mo瞠 pój嗆 nie tak. Najlepsze, czego mo瞠my oczekiwa to zbyt mocny przechy w któr捷 stron, najgorsze – highside i wystrzelenie z siod豉 do czyjego mieszkania przez okno. Potrzeba nam czego w rodzaju „statecznika”, który b璠zie dba o stabilno嗆 w czasie lecenia bokiem, oraz czego, co st逝mi highside w zarodku. Taki zestaw powinien sprawi, 瞠 drift b璠zie mog豉 wykona nawet d盥穎wnica.

Patent ze „statecznikiem” mo積a wykorzysta tak瞠 w inny sposób. Ustaw odleg這嗆 tylnego ko豉 od asfaltu w komputerze pok豉dowym i przed 鈍iat豉mi wdu hebel do ko鎍a, bez obaw o koz豉 do przodu. Skoro mamy m康re ABSy, które potrafi przewidywa przysz這嗆 i zapobiega zablokowaniu ko豉 zanim to nast徙i, to czemu nie mo積a zrobi czego, co zniweluje zbyt mocne przechylenie do przodu przy robieniu stopala? Te wszystkie pomys造, przynajmniej w mojej g這wie, s genialne. Ale prawdopodobnie poczekamy jeszcze na nie bardzo, bardzo d逝go, skro wi瘯szo嗆 producentów nadal nie potrafi w swoich motocyklach montowa cholernego wygi皻ego wentyla!

Komentarze : 7
2014-08-28 16:46:56 Niko

"Wystarczy, 瞠 pstrykniesz przycisk i b璠ziesz go trzyma tak d逝go jak d逝go b璠ziesz chcia pali gum".
Boczo - Amerykanie Ci okradli bo pono najnowszym Mustangu jest taki guzior hehe

2012-04-17 20:33:43 kamil19900@vp.pl

Lepiej si tutaj czyta artyku造 ni na 軼igaczu:) Co do wentyla to 鈍i皻a prawda! A najgorsze jest to 瞠 nawet chi鎍zycy w skuterach go stosuj a wielkie firmy nie potrafi. Je郵i mowa o przysz這軼i elektroniki to dlaczego wi瘯szo嗆 motocykli dalej nie ma wy鈍ietlacza bieg闚?

2011-12-06 07:13:58 darek89h

gratuluje ... :) artyku rewelacyjny:)

2011-11-29 11:46:03 kampiszon

Podsumowanie na 5+

2011-11-21 22:05:16 Wujek D穎ny z Arizony

Artyku rewelka !

2011-11-21 17:51:06 Boyzee

Boczo jak zwykle nie zawi鏚, mi這 si czyta. Lewa w g鏎!

2011-11-21 16:12:48 gogo_OnE

cholerny wygi皻y wentyl to cholernie bolesna prawda !

  • Dodaj komentarz